30 oktober 2008

Titta vad jag har hittat: Inskrivning i särskola STOCKHOLM

Att välja särskola

Vårdnadshavare ansöker hos utbildningsnämnden om mottagande i särskola, det vill säga om rätten att läsa enligt någon av särskolans kursplaner.
Tillsammans med ansökan ska en psykologisk, en pedagogisk och ett medicinskt utlåtande bifogas. I vissa fall fordras också en social utredning.

Ansökan sker via den skola eleven går i.

Det är utbildningsförvaltningens mottagandeteam som prövar och fattar beslut om mottagande i den obligatoriska särskolan. Det gäller för elever folkbokförda i Stockholm i både kommunala och fristående skolor.

Innan beslut fattas granskar mottagandeteamet pedagogiska, psykologiska, medicinska och i förekommande fall sociala utredningar om eleven.

4 kommentarer:

Anonym sa...

God Morgon!

"Innan beslut fattas granskar mottagandeteamet pedagogiska, psykologiska, medicinska och i förekommande fall sociala utredningar om eleven. "

Så är det här också.
Men jag tyckte det räckte med att hon har Downs Syndrom och jag ansåg att hon "Platsar" på särskolan rakt av utan tester.
Så jag sa "Nej, hon gör inte dom här testerna för det kan man värdera på vägen.. ja under tiden hon går i skolan"
Det var bara onödigt slöseri med tiden och vi hade ju ingen som helst kontakt varken med Hab el psykolog.

Dom här testerna har man för att se till att barnet "platsar" på särskolan. Det enda jag bifogade till skolan var ett läkarintyg som intygade om att Hanna har Downs Syndrom.
Ok.. testerna är ju bra och värdefulla för dom som har någonting odefinierbart.. ja att man inte riktigt är säker på. Men Downs Syndrom är ju ingenting sådant.
Sen är dom också till för att inga barn i onödan sätts in i särskolan.
Att barnen kanske har en problematik som den vanliga skolan kan ta hand om med dom resurser som dom har..

Hade Hanna varit en ovanligt "Smart" Downis ja som en "Normal" unge med dom förutsättningar som ett "Normalt" barn har så hade jag låtit dom här testerna blivit gjorda men det är hon ju inte..
Hon är en "Normal" Downis ju *ler*

Dom första åren i en Vanlig skola med en assistent för en Downis, kan gå väldigt bra men sen kommer det nog att bli stora skillnader mot tidigare när barnen blir äldre.

Då kommer nog Ensamhet vara ett stort gissel, Att inte känna igen sig.. att inte kanske få hänga med som tidigare.. med sina klasskompisar.. Inte få den friheten som klasskompisar har osv.. Det snackas om killar och klasskompiarna kanske blir "ihop" med någon.. Ja sådant som hör barndomen till *ler*
Men jag tror faktiskt inte att dom här barnen har riktigt någon chans när det gäller sådant i en "normal" klass.
Jag skulle inte vilja utsätta Hanna för det.. det vore grymt.

Den träningskolan Hanna går på är helt underbar för henne.. Hon får utvecklas i sin egen takt.. Hon får känna igen sig i andra.. hon får vara bäst ibland.. och villkoren är ungefär lika.

Ha en bra dag!

Kram!!

Ulla sa...

Som du redan vet så gjorde ju vi testerna. Mycket för att se vad hennes starka resp svaga sidor var. Men såklart även för att skriva in henne i särskolan. Det har vi aldrig tvekat på att göra. Men sen valde vi ju den vanliga skolan de första åren. Det är jag jätteglad för att vi gjorde. Hon utvecklades mycket och trivdes bra. Men när hon i åk 2 började visa tecken på tillbakagång i utvecklingen, började kissa på sig mer och mer även bajs ibland. Var arg, frustrerad osv. Då var det dags att byta. Det har vi heller aldrig ångrat och utvecklingen tog ny fart i särskolan. Men vi lät henne börja i en klass med äldre elever och där passade hon kanske inte rent mentalt. Men utvecklings-mässigt var det jättebra. Och de äldre barnen var otroligt gulliga mot L. Nu går hon i en klass med mer jämnåriga igen och det är bra. Hon går framåt och hon trivs. Jag vet hur du resonerar när det gäller skolan och jag tycker att du resonerar helt rätt. Du sätter Linnéas välbefinnande i första rummet och inte vad du vill.
Det är jättejobbigt detta med skolan, man funderar av och till. Gör vi rätt, blir det bra osv. Nu svävade jag ut lite mycket. Men jag det jag ville säga är att ni resonerar bra och kommer till slut att göra rätt val. Och man kan alltid ändra sig om det inte blir bra.

Lena sa...

Jag kommer självklart att välja det som är bäst för Linnéa.
Min önskan är och har alltid varit vanlig skola men jag börjar mer och mer förstå att dagens skola där vi bor fixar inte att ta hand om Linnéa och Linnéa kommer inte heller att fixa den vanliga skolan.
Hade det varit en liten skola med små klasser hade det nog fungerat men nu är allt för stort.
Testar har vi redan gjort och det ville jag och i Stockholm måste man göra dessa tester för annars blir det ingen inskrivning i särskolan.
Jag hoppas nu att pappret med resultatet finns någon stans för just nu har jag helt glömt vad jag la detta papper.

Ulla sa...

Testerna var vi också tvungna att göra. Här är klasserna också så stora, 25-30 barn i en klass och det är för mycket. L fixade inte det. Hoppas att du hittar papperet.