7 oktober 2008

Downs syndrom

Innan jag lärde känna Linnéa så hade jag många fördomar om DS.
Som att alla personer med DS:

  • hade pottfrisyr
  • hade tungan utan för munnen och så var den stor
  • gick på rad
  • kunde inte prata
  • kunde inte läsa eller skriva
  • kunde inte göra saker utan hjälp
  • är glada hela tiden
  • bara sjöng hela tiden (men de kunde ju inte prata?)

Jag hade inte en aning om att personer med DS:

  • kunde prata
  • kunde tänka själv
  • kunde vara arga
  • kan bo själva (med lite hjälp)
  • kan läsa och skriva
  • kan lära sig andra språk
  • inte behöver vara musikaliska
  • inte är glada hela tiden

Tänk vad man har lärt sig av en liten 5 ½ årig tjej med DS.

Tänk att min DS tjej:

  • har en egen vilja
  • ett eget sätt att utrycka sig (kan teckna)
  • kan prata (inte så bra ännu)
  • kan leva sitt liv
  • kan leka
  • kan ge mig och andra massor kärlek
  • kan äta själv

Självklart så är hennes inlärning lite annorlunda än vad Agnes inlärning är men hon lär sig massor varje dag ja hela tiden.

5 kommentarer:

Ulla sa...

Jag kan tyvärr bara instämma och säga att jag hade ungefär likadana fördomar,usch. Men faktum är att jag nästan bara sett äldre med DS innan vi fick L. Och tänk vad bra det är när ens fördomar får raseras så där. Det är en superduktig tjej du har, båda två är såklart duktiga men du fattar vad jag menar va? Hur har du det med ryggen idag?

Lena sa...

Så var det för mig också alltså sett endast äldre med DS.

Ryggen är ett stort AJ idag och framsidan på låret är stickigt, bortdomnat eller hur man nu ska förklara och väldigt ömt.

Ulla sa...

Lena: Det låter ju inte bra. Ska du inte låta någon kolla din rygg? Det sämsta med att vara i vår ålder är att olika krämpor börjar komma.

Lena sa...

Ulla
Har det inte blivit bättre i morgon ska jag gå till läkaren.

Ulla sa...

Vad bra, men jag hoppas iaf att du är lite bättre.