29 oktober 2008

Alltså detta med särskola

Om Linnéa nu ska gå i särskola är det då den skola som hon tillhör som ska söka platsen för henne till särskolan?
Mannen ringde idag till den särskola som vi skulle vilja att hon går på om det inte skulle fungera i vår vanliga skola och vi vill komma dit och titta, men då meddelade rektorn detta och att vi inte kan anmäla henne till särskolan.
Vad står detta någon stans?
Jag tycker jag har läst det mesta om skolor o särskolor nu men just de här har jag helt missat.
Ja, ja, nästa vecka ska vi ska prata med vår skola här hemma och höra vad de kan erbjuda Linnéa för hjälp och stöd och om vi inte är nöjda så får vi meddela vilken särskola vi vill hon ska gå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj!

Det är ni själva som ska ombesörja att hon hamnar på Särskolan, det går inte per automatik.
Jag fick inte någon kallelse till Hanna för varken 6 års eller första klass utan blev meddelad av skolchefen att det är föräldrarnas skyldighet att se till att hon kommer rätt.
Jag flög i taket boktavligen.
Du kanske har läst det på min blogg?
Våra downisar är ju med i det där registret som jag inte kommer ihåg vad det hette från födelsen.. Vet du vad jag menar?
Därifrån kommer infot till den "vanliga" skolan om att hon inte ska kallas.
Ta kontakt med Rektorn för Särskolan och prata med henne/honom..Rektorn för grundskolan har ingenting med dom här barnen att göra.
Det är så i Köpingskommun och ni kanske har helt andra regler.
Man har full rätt att välja skola till sitt barn så leta efter den bästa för tösen *ler*

Må så gott och krama töserna lite extra!!

Kram!!

Ulla sa...

Vi hade hjälp av specialpedagogen på hab med allt detta. Allt flöt liksom bara på för oss.

Nikki sa...

Emma blev i alla fall kallad till förskoleklass! Men iofs visste rektorn om att vi ville hon skulle gå där och det är skolan som vi hör till som ligger jättenära oss!

Jobbigt när ni får så olika svar! Känner igen det från mitt eget kaotiska liv! Man ringer och ringer och blir kastad hit och dit!