23 oktober 2008

Skola, skola och åter skola

Idag (om han hinner) ska mannen ringa till Södermalmskolan och höra om vi kan komma dit och titta på deras särskoleverksamhet.
Vi träffade i måndags en representant från vår skola tyvärr inte den vise rektorn som det skulle vara utan en extremt förvirrad specialpedagog som jag fick ganska dåliga ”vibbar” av.
Men ett möte fick vi till i alla fall med rektorns så vi får se då vad vi tycker om skolan.
Tyvärr är det så att i skolan hos oss är det stora klasser och till nästa intag så kommer det bli mellan 27 till 30 barn i varje klass i de tre förskoleklasserna som finns i denna skola.

De som gör att jag tvekar så för särskolan är att Linnéa fick så dåligt resultat på sin utvecklingstest och då är jag så rädd att det ska bli träningsklass.

Så här står det om Träningsklass:

  • Istället för enskilda ämnen rymmer träningsskolans kursplan de fem ämnesområdena; estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktivitet och verklighetsuppfattning.

För grundsär står det så här:

  • Eleven undervisas i stort sett samma ämnen som i grundskolan.
    Ämnenas innehåll och omfattning ska anpassas till elevens egna förutsättningar.
    Därför upprättas också en individuell studieplan för varje elev.

Förstår inte varför det inte upprättas individuella studieplaner för varje elev när det avser träningsklass?
Var i träningsklassen ingår det att barnet ska lära sig läsa, skriva och räkna?

4 kommentarer:

Ulla sa...

Känns inget vidare att klasserna är så stora. Förstår ditt resonemang om särskolan. Jag skulle heller inte vilja ha L i träningsklass. Det var ingen som hade synpunkter på att vi ville ha grundsär. Många säger att föräldrar inte har något att säga till om i särskolan. Det håller jag inte med om. Allt diskuteras med oss föräldrar om vad vi tycker om ändringar behöver göras. Dom är också väldigt mån om att vi föräldrar ska känna oss trygga i skolan och självklart våra barn också. Kanske beror det på att det är en liten kommun, drygt 50 000 invånare. Eller på personalen. Vi har en bra kommunikation med dom. Jag tycker absolut att särskolebarn ska lära sig, åtminstone försöka, att läsa, skriva och räkna. Hoppas att ni får till ett besök på södermalmskolan.

Anonym sa...

Hej Vännen!

Hanna har ju börjat skolan - Träningsskolan.
Helt underbart!!
Hon har lärt sig massor av det hon behöver.
Hon kan få känna igen sig hos andra elever..
Vilken hon inte riktigt kan göra i en "Normal" klass.
Jag skulle aldrig utsätta Hanna för en "Normal" klass.. det är bla för stökigt.
Idag så kom hon hem med Jobbarpapper..
dvs det hon har jobbat med under lektionerna.. Det var ju helt suveränt att se..
Jag har nog underskattat min tös lite..
Det var lite matte också och annat.
Ser man se att träningskolan är för lätt för henne så.. så flyttas hon till grundsär.
Men var inte rädd för träningsskolan...
Där får dom just det dom behöver och det är mindre klasser..
(I Hannas klass är det 3 elever)
Hanna kommer att lära sig att läsa och skriva
på träningsskolan
Det är jag helt övertygad om..
Det tar bara lite längre tid.
Hon håller på att träna bokstäver
för fulla muggar
Hon jobbar på och är en glad ettapluttare *ler*

Må så gott vännen och det är så underbart att komma in på din blogg och se dessa härliga bilder och videos på Linnéa och Agnes..
En positiv blogg som man blir glad av..

Krama dina små sessor extra mycket.

Kram!!

Lena sa...

Tack för era svar.
Det kommer bli bra det vet jag men jag har ju tyvärr lite svårt för särskola men jag vet så väl också att den vanliga skolan troligen inte kommer bli ett bra val för Linnéa för där vi bor är klasserna för stora, skolan är för stor och små skolgårdar med massor av barn.
Hjärnan vet men hjärtat vill något annat.
Men jag vet också att jag kommer att sätta Linnéa i den skolan som är bäst för henne för vad jag tycker kommer i andra hand.

Nikki sa...

Tror nog att man har individuella planer för barnen i träningsskolan också. Där om något borde man väl ha det tycker man?! Vi har små klasser här men i år blev det tyvärr så att de fick slå ihopa klasser några dagar i veckan så det är stora klasser 2 dagar i veckan och små 3 dagar (15 elever) annars skulle det varit 15 elever alla dagar för att sen bli 30 elever i 3:an fast det är inte säkert det blir det för i den andra 2:an finns det två barn som har hörselskada så de behöver färre barn. Så det är ju bra! Lucas klass har bara 13 barn. Ni kanske skulle flytta hit? *S*

Tyvärr tror jag inte man fokuserar lika mycket på att lära sig läsa skriva och matte i träningsskolan då man går där är det oftast så att barnet inte lär sig detta. Men jag tror ändå att man ska försöka lära barnet allt och se om det går inte sätta gränsen utan att ha provat! Bara ni kan fatta detta svåra beslut. Men den viktigaste förutsättningen för att ett barn med funktionshinder ska gå i grundskolan är trots allt att skolan verkligen vill ha barnet där! Hoppas det löser sig!