17 oktober 2008

Måttlig

Utvecklingstestet är nu klart och Linnéa fick utlåtandet måttlig utvecklingstörning. När jag läser om detta sedan på olika sidor så håller jag tyvärr inte med psykologen.
Så här står det och jag som mamma vet att hon kan mycket mer än detta:

Måttlig utvecklingsstörning
Måttlig utvecklingsstörning IQ 20-50
Eftersom måttlig utvecklingsstörning sträcker sig över ett brett spektra kan begåvningen skifta ganska mycket mellan olika personer.
Personer med måttlig utvecklingsstörning förstår konkreta symboler, t ex bilder, och kan ordna sina upplevelser (t ex förut - nu - sedan).
Deras tänkande är så pass utvecklat att de kan känna igen bilder och förstå vad de föreställer. De kan därför känna igen vanliga ord som om de vore bilder.
Däremot kan de ha svårt för att läsa, skriva och räkna på traditionellt sätt.
De kan ha ett delvis utvecklat talat språk och förstår talat språk om det är enkelt och konkret. De kan utveckla ett eget sätt att kommunicera.
De förstår bilder, till exempel sin egen spegelbild, de kan minnas personer, djur, saker, platser och händelser som de har upplevt.

4 kommentarer:

Nikki sa...

Ett test är ett test och jag tycker inte de säger så mycket om barnet i sig faktiskt! Det blir ju en speciell situation när de gör de där testerna. Linnéa är Linnéa och jag tycker inte du ska tänka på henne som graden av utvecklingstörning utan hon är den hon alltid varit!

Lena sa...

Nikki:
Jag kommer inte att hänga upp mig på detta de lovar jag. Fast det tjäns när man får det på papper tyvärr.

Ulla sa...

Jag förstår att det känns, nu när ni har fått resultatet. Vi gjorde testet ett halvår innan L började första klass. Linnéa kommer att hinna utvecklas så mycket mer innan skolan börjar. Herregud hon är ju så duktig och utvecklingen går ju framåt varje dag,det vet vi ju. Använd testet till att se vad hon behöver träna mer på istället. Kram till dig och dina duktiga tjejer.

Anonym sa...

Jag måste erkänna att jag inte hade en aning om de där testerna. Det blir verkligen knasigt när det skrivs ned på ett papper. Jag håller med de andra. Linneá är en underbart fin tjej med egen vilja! Hon är din dotter! Ni kommer lotsa henne framåt i livet och hon kommer att fortsätta att utvecklas. Och det oavsett vad det där testet säger.