29 oktober 2008

Dagis

Många fröknar sjuka eller vabbar och många vikarier har det varit ett tag på dagis för tjejerna.
Linnéa som tidigare tyckte om alla har ändrat sig och blir nu arg när det kommer ny vikarier hela tiden och vill inte prata med dem.
Igår vid mellis gjorde Linnéa något som hon aldrig tidigare gjort och det var att sätta grötfatet på huvudet.
Linnéa har som sagt aldrig tidigare gjort något sådan och jag kan bara se det som en protest på att det inte är bra i gruppen just nu.
Sen i torsdags så har Linnéas resurs och också en annan fröken varit sjuka och den alldeles nya förskoleläraren har varit själv med x antal olika vikarier och igår sa Linnéa NEJ genom att göra så.
Som tur är så var Linnéa resurs tillbaka idag och nu håller jag tummarna att sjukdomarna håller sig borta från personalen.

4 kommentarer:

Ulla sa...

När det blir vikarier hela tiden så påverkar det ju barnen. Det var en rätt tydlig protest från Linnéa. Och ändå bra att hon visar att hon inte tycker om det. Min L hällde alltid ut mjölken ur glaset istället. Och en gång när hon protesterade mot läraren så vände hon upp och ner på sopptallriken, fröken alltså. och när fröken hämtade nåt att torka upp med, skyndade L sig att kasta frökens smörgås under bordet.

Grodansmamma sa...

Kan inte låta bli att fnissa lite.. Låter som ett ganska sunt tecken att kunna säga ifrån att nu får det vara nog. Även om det inte går att vända grötskålar hela livet (men kul vore det att göra ibland som vuxen också eller hur). Känner igen detta från storebror som protesterade vilt när han var mindre när inte de vanliga fröknarna fanns på plats. Hoppas att saker och ting stabiliserar sig för Linnea och hennes dagiskompisar snart.

Lena sa...

Hejsan Ulla o Grodansmamma.
Igår skrattade jag inte för då var jag så arg plus att kläderna som hon hade haft på sig låg på hennes hylla med gröten på alltså inte ens i en påse.
Men idag när jag tänker på vad hon har gjort så tycker jag också det är sunt plus att jag fnittrar lite jag också.
Idag hade allt varit som vanligt igen med alla "riktig" personal på plats och Linnéa var nöjd och glad.
Det som är mest jobbigt är att det blir Agnes som tar hand om Linnéa och tar av henne kläderna och hämtar kläder och hjälper Linnéa på med nya kläder. Hon ska inte behöva ta ansvar för Linnéa det är inte hennes "jobb".
I måndags hade Linnéa smitit in i tvättrummet och stått där i ca 20 minuter utan att någon hade saknat henne (var bara vikarier på frukosten), Linnéa hade i och för sig roligt och tvätta sig, sina kläder och hela golvet.
Det värsta var att ingen meddelade mig detta när jag hämtade tjejerna utan det var Agnes som meddelade detta till mig när vi kom hem när jag frågade henne om hon viste varför Linnéa hade bytt kläder.
Men nu hoppas jag att allt är över och inga mer vikarier som måste vara med Linnéa.

Nikki sa...

Vad jobbigt med massa vikarier. När Lucas gick på dagis så var det en period vikarier oftare än ordinarie personal, man visste ju inte vem dem var och nya hela tiden. Lucas protesterade jättemycket och mådde inte alls bra av det. Som tur är så hade Emma hunnit sluta då detta hände men hon reagerar inte riktigt lika mycket på sånt som Lucas tror jag. Nu har vi stabil personal både på dagis och på fritids och det är så tryggt att veta!

Jag håller med Grodans mamma att även jag fnissade lite och tänkte vad bra att hon protesterade för det är ju trots allt sunt! Det oroar mig ibland när Emma inte visar så tydligt när något är fel, fast iofs gör hon nog det mer nu när hon är äldre än innan i alla fall!