12 april 2008

Hjälpa eller orka?

Vad gör jag för Linnéa som har DS?
En tråd på ett forum tar upp just vad gör du för funktionshindrades situation?

Jag gör inget kom jag fram till och nu sitter jag här med ett dåligt samvete för att jag ser fram mot en Madrid resa istället för att engagera mig i FUB eller Svenska DS föreningen.
Men om jag känner att jobbet, barnen, träningen med Linnéa, städa, tvätta och vila redan tar min tid varför ska jag då få dåligt samvete?

Alltså frågan är varför tar jag åt mig?
Varför bryr jag mig att en person tycker att jag och andra som inte engagerar sig i detta är dåliga?

Nu måste jag skaka av mig detta och leva det livet jag vill leva FAST min dotter har DS och får och kommer få hjälp av samhället på skattebetalarnas bekostnad fast jag inte engagerar mig i några föreningar mer än att betalar medlemsavgift.

4 kommentarer:

Ulla sa...

Du Lena, jag är övertygad om att du gör en hel del. Och våga inte ha dåligt samvete för att du ser fram emot resan. Den är du värd att få åka på.

Jag betalar också medlemsavg till några föreningar. Sen har jag fullt upp med att vara sjuk (daglig smärta), vara mamma, göra det vardagliga i min takt, ibland göra nåt för min egen del, eller bara ta det lugnt och utan att ha dåligt samvete.

Vi lever i ett tempo som är galet ibland. Och jag känner att har man ett barn med funktionshinder så jobbar man mer än vad andra föräldrar gör. Vi är inte dåliga på något sätt.

Nä, man ska inte ta åt sig. Du gör vad du kan (och förmodligen lite till),och vad du känner att du klarar av. Du är en toppenmamma till din tjejer. Kram Ulla

Lena sa...

ULLA:

TACK det värmer verkligen det du skriver.

Jag blir så glad att du finns här och läser.
Tack snälla.

Men du får snart öppna en lite egen blogg så jag kan svara dig där :)

Kramar från Lena

Ulla sa...

Ja nu vet du ju att jag har gjort det, men jag är nybörjare och vi får se hur mycket tok det blir i början.

Jag tycker att man ska försöka stötta varandra och inte kasta skit. Har man en dålig dag och läser inlägg på t ex FL så kan man bli jätteledsen och känna sig helt värdelös, fast man vet att man ändå gör så gott man kan.
Ha en trevlig lördagkväll, kram Ulla

Grodansmamma sa...

Se fram mot Madrid med gott samvete! Jag tror att alla gör det bästa de kan med sin situation.
Du har två fantastiska tjejer att vara stolt över! Trevlig lördagskväll önskar Anna