25 april 2008

Varför Linnéa o Agnes?

Linnéa Margaret och Agnes Lydia
Så heter mina tjejer.
Hur blev det så?
Jo när tjejerna låg i magen hade jag bestämt att den som låg högst upp skulle heta Agnes eller Nils (viste ju inte om det var en tjej eller kille) och den som låg längs ner skulle heta Lydia eller Axel. Sedan kom det två tjejer ut och Agnes fick heta Agnes på en gång som bekräftades på ett fint moln på kuvösen med namnet på.
Men Lydia sa mannen NEJ till och Axel gick ju inte på en tjej så klart.
Jag försökte med övertalning men när meddelandet om DS kom så var det helt stopp med detta namn för mannen som verkligen inte tyckte Lydia var ett bra namn.
Mannen åkte hem för att hämta mer kläder till mig som fortfarande var inskriven på sjukhuset och samtidigt hade han kollat var de vanligaste flicknamnen var.
När han kom åter han mannen inte säga något utan jag frågade direkt om inte Linnéa kunde vara ett bra namn och mannen sa JA på en gång.
Inte ett ord sa han då att Linnéa hade varit det vanligaste namnet för flickor.
  • Agnes hette min mormor
  • Lydia hette mannens mamma i andra namn
  • Linnéa finns det ingen i släkten som heter
  • Margareta heter min mamma och min mormor som andra namn

1 kommentar:

Ulla sa...

Vilka fina namn på tjejerna. Linnea heter Petronella i andra namn, tyckte bara att det passade på henne. Jag hade tänkt att det var en Moa, men hon såg ut som en Linnea. Amanda heter Wilhelmina efter min farmor och Jessica fick heta Elin för att jag tycker det är fint.
Margareta heter jag i andra namn och jag har alltid avskytt det, gud vad fånig man är.