12 november 2008

Lite allt möjligt (gnällinlägg)

Man börjar se på Linnéa var hon kommer att bli mullig när hon blir äldre.
Det kommer mest att sätta sig på rumpa och lår och sen ser man också på överarmarna.
Alltså hon kommer att bli lik mig.
Nu får man så klart försöka tänka på vad hon sätter isig och inte äta de hon åt igår som var pommes och hamburgare men så äter vi faktiskt inte varje dag fast tjejerna har i och för sig också ätit Tacco två dagar i rad men de var för att det fans kvar dag 2 (ursäkter och ursäkter).

Tyvärr har Agnes börjat prata lite om tjock och smal fast jag inte pratar om sådant hemma. Själklart är det inte bra att vara för tjock men det är inte heller bra att vara för smal utan jag försöker att tjejerna ska äta lagom av allt.
På dagis har det sockerjakt, då inte fröknarna utan föräldrarna, jag är inte så glad i detta. Självklart är det ok att skippa O boy till frukost men de tog bort Yoghurt mild vanilj och de fattar jag inte och enligt Agnes togs den bort för det var för mycket socker i den så nu serveras det endast filmjölk och de vill inte Agnes ha så för henne blir det mjölk.
Spelar i och för sig ingen roll men varför?
Men gurkmeja har de i maten som gör att Linnéas kläder aldrig mer blir rena men de tänker ingen på (ja utom jag då).

Lät jag gnällig nu?
Kan bero på att det åter igen är sjukdomar på dagis och tjejerna har endast en ordinarie fröken (den alldeles nya fröken, men Linnéa ÄLSKAR honom) men de övriga två lyser med sin frånvaro och den ena är också Linnéas resurs.
Jag väntar och väntar på att någon av personalen ska meddela vem som tar hand om Linnéa men inget har jag hört så snart får man säga till.
Men denna gång tänkte jag låta mannen göra det i morgon för då ska han hämta barnen för jag drar på konferens så jag ska i morgon sova borta, det ska bli otroligt skönt!

I morgon är det fotboll på schemat för tjejernas sporttimme.
Nu är det då mannen som ska ta dem dit så det blir alltså inga foton tyvärr.

4 kommentarer:

Ulla sa...

L ökade kraftigt i vikt i 7-8 års åldern. Men på henne sitter det på magen. Sen är hon grov över bröst och axlar också. Jag gillar inte att de pratar så mycket om att vara tjock/smal. Visst är det bra att inte ha så mycket socker i mat osv men allt måste ju ske med måtta. Just flickor och vikt är ju ett kapitel för sig. Har en kompis som har barn med DS och hon slutade nästan äta under en period för att personalen pratade om att man kunde bli tjock. Det är inte roligt när sjukdomar härjar och det blir vikarier. Hoppas att tjejernas pappa får besked om hur det blir. Skönt för dig att sova borta.

Nikki sa...

Usch för gurkmeja i maten, den gör liksom inget annat än fläckar ner kläderna ju!!!!

Det där har blivit hysteriskt! Att leta socker alltså! På vårt dagis tycker föräldrarna att det ska vara noll tolerans mot socker! Skitsnack säger jag som själv är överviktig! Det viktiga är att ta bort onödigt socker men hur farligt kan det vara att barnen får glass EN gång i månaden när de har månadskalas? Alltså föräldrar vill inte att barnen ska få en liten miniglasspinne en gång i månaden för de inte ska få i sig socker och bli feta! Sjukt! Det vitkigaste för barn är att lära dem röra på sig och motionera! Det ger också starkare skellett!

Anonym sa...

Ha ha kommer hon att bli lik dig!!! Det var roligt.

Elvira har fortfarande "gummisnoddarna" kring handlederna och knubbvecken på överarmarna trots att hon borde förbränna allt hon stoppar i sig med hennes tempo.

Jag tycker att man ska få äta allt. Då är det bättre att lära sig hur en lagom stor portion ser ut.

Sockerförbudet har ju uppenbarligen väckt barnens medvetande om mat. Det är inget barn ska behöva fundera på.

Ibland vill föräldrar lite för väl.

Lena sa...

Erika:
Jag har alltid önskat mig en bebis (nu fick jag två) som var en liten rulta med massor av härliga veck här och där men jag fick två småttingar helt utan underhudsfett och när de hade kommit upp i normalvikt så fans det inte ett enda litet veck på dem.
Det var faktiskt något som jag saknade hos mina ”bebbar”.

Ulla:
Jag är jätte rädd att Agnes o Linnéa ska bli nojiga över vikten och så.
Nu har det i och för sig en överviktig mamma och också pappa men, men.

Nikki:
Ja det har varit glassförbud i tjejernas grupp också och jag var super arg för detta, lika när de tog bort nyponsoppan som just då var det enda som Linnéa drack under en period och då fyra, fem klunkar.
Nu får de äta glass igen.
Vad kan en smal liten pinnglass göra ett barn illa en fredagseftermiddag?