20 november 2008

Kandarkurs

Idag bar det av till stallet när mannen kom hem för att stå i en lång, lång kö för att få plats i en kandarkurs.
Den som jag skulle anmäla mig till och också en stallkompis var tyvärr alla platser tagna så jag fick anmäla endast mig till den andra som det fanns två platser kvar i och som tyvärr min kompis inte kunde vara med i.
Tro nu inte att det endast var 2 kurser som den långa, långa kön hade samlats till utan till 26 olika kurser, mest för ponnybarnen men också ett antal för oss lite äldre ryttare.
Så nu får jag hålla in på ätandet från och med nu och också över jul och nyår så jag kommer upp på hästen och orkar rida i fyra dagar (alltså 1 timmer per dag).
Jag är så glad för det var så länge sedan jag red kurs så jag verkligen ser fram mot detta.

Vad är då kandarkurs?
Kandar är en betsling på hästen som innebär att hästen har ett bridongbett och ett stångbett i munnen.
Låter mycket för hästen med det är inte så hemskt som det låter.
Detta innebär att ryttare har två tyglar i händerna.
Lite komplicerat ibland med man vänjer sig ganska fort.
När man tävlar i dressyr så måste man ha kandar från medelsvår B:2.

Här kommer en bild på den häst och ryttare som just nu är bäst i Sverige och denna häst har ett kandar på sig, hästen heter Bjorsell’s Briar och ryttaren heter Jan Brink.
Denna häst och ryttare och många, många fler ska jag nästnästa helg gå och titta på i Globen då det är Stockholm International Horse Show.
Hittade en fin bild till på en härligt fin häst med ett kandar på sig.



1 kommentar:

Ulla sa...

Vad roligt för dig att få gå en sån kurs.