29 maj 2009

Vad är detta?

I helgen på landet så kom mannen springande och sa att barnen skulle undan för han skulle jaga ut en geting. Jag gick till vår lilla hall där då denna geting var och fick en mindre chock.
Någon som vet vad detta är?
Enligt mannen var det ingen geting utan den var lugn och han tror att det är en insekt som härmar andra insekter i sitt utseende för att inte bli uppäten.

Här är den i alla fall i film o bild:




Nu på morgonen så är jag och tjejerna hemma för dagis är stängt idag och Linnéa vaknade runt 7 tiden och ville inte komma till mig som låg och såg morgonnyheterna på TV i sovrummet utan hon satt och sjöng i hallen.
Helt plötsligt hör jag henne ropa Ziri, Ziri yga, yga.
Tänkte att hon leker att hon är hos mormor och leker med katten Ziri som hon gjorde i går när hon var hos mormor.
Efter ett tag ropar hon på mig och jag går upp och bredvid henne är ett till sådant monster till insekt.
Jag blir lätt hysterisk och snurrar runt för att hitta något att slå den med och säger samtidigt till en otroligt intresserad Linnéa INTE PETA, INTE PETA och så ser jag en bok som jag slår insekten med.

Nu är frågan var det samma insekt som på något vis har kommit hem med saker från landet eller var det en ny?

Säger bara HJÄLP vad den var stor och den här hemma fotade jag inte för den ligger nu död i sopnedkastet.

5 kommentarer:

Ulla sa...

Jag tycker att det ser ut som en väldigt stor och välgödd geting. Men konstigt att ni hade en likadan hemma imorse, den borde ju ha visat sig lite tidigare om den blev med hem från landet. Jag gillar inte stora insekter jag heller.

Kerstin B sa...

Skulle tro att det är en bålgeting, väldigt ovanliga så var rädd om den!

Kerstin

Lena sa...

Kerstin B.

OJ, jag som tog död på den!
Men den som mannen hittade flyger förhoppningsvis ute på Muskö (om det nu inte var den som hittade i stan).

Linda sa...

Tycker också att det ser ut som en bålgeting - hoppas ni inte har ett bålgetingbo i närheten....

Gittan sa...

Hej!
Det ser ut som en bålgeting. De är lite större än vanliga getingar. Vi hade en sådan på verandan på landet i helgen också - de är rätt läskiga tycker jag också!

/Gittan