3 maj 2009

Nu kommer ett tråkigt men också ett viktigt inlägg enligt mig

Skollagen ska skrivas om och i en artikel i Föräldrakraft har skolministen uttalat sig.
Så här säger han i artikeln:

Vill du förbättra familjernas möjligheter att påverka skolsituationen för barn med funktionsnedsättningar?
– Vår uppfattning är att det är föräldrarna som ska välja skola. Grunden för att välja särskola istället för grundskola är att det finns en medi­cinsk diagnos om utvecklingsstörning. Om det finns det är det föräldrarna som ska avgöra om eleven ska gå i särskola eller grundskola. Min bedömning är att det trots allt behövs en paragraf om att samhället fattar det beslutet om det är helt uppenbart att barnet behöver gå i särskola. Då talar vi om mycket grava utvecklingstörningar, i annat fall ska föräldrarna välja.
– I den äldre skollagen bestämde samhället, men under ett antal år har vi haft ett försök med sådan valfrihet för föräldrarna. Nu permanentar vi det som har gällt under försöker.


I minna öron låter detta som tvångsinskrivning.
Min undrar är vad är vad denna man menar med ”grava utvecklingstörningar”?

Det jag ocskå undrar över är att det tidigare var sagt att man också i den nya skollagen skulle skriva in att föräldrarna skulle få mer att säga till om i särskolan enligt den nya skollagen.
Men detta säger han intet om eller reportern frågade inte.
Om jag ska skriva in min Linnéa i särskolan så vill jag ta beslutet själv vilken skolform i särskolan min dotter ska läsa efter.

Skolministern säger också detta som gör mig ganska arg och irriterad och detta för att enligt mig är det skolans/ledningens/rektorns/ekonomins fel att barn som min Linnéa inte kan gå kvar i den vanliga skola och inte barnets utvecklingstörning.
Han säger:

Vilken betydelse tror du det får?
– Möjligheten är viktig. Det lägger ett stort ansvar på föräldrarna, något de tidigare inte hade när samhället tog beslutet. – Jag tycker det är bra att föräldrarna får ansvaret att välja.
För alla föräldrar, som har barn som har utvecklingsstörning, är det en mognadsprocess att komma fram till att barnet behöver gå på särskola.
Det är inget man tänker på när barnet är nyfött, utan något man inser efter hand, att det är för barnets bästa.
Den nya skollagen gör att föräldrarna måsta tänka igenom och ta ett ansvar för det här.

Läs hela artikeln här: http://www.foraldrakraft.se/skola/forst-en-varning-sedan-boter-for-skolor-som-bryter-mot-reglerna.html

Jag vill också skriva att jag har full förståelse för er alla som har era barn i särskolan och jag har full förståelse för er alla som är rädda att era barn kommer bli utanför, mobbade och inte utvecklas i den vanliga skolan för allt detta är jag livrädd för om jag tar det beslutet att låta Linnéa gå i den vanliga skolan.
Jag har ju valt den ”lätta” vägen och låter mitt beslut om skolval vänta ett år för att låta min Linnéa mogna och troligen är detta beslut taget också för att låta mig mogna.

Bara en liten sak från de första minuterna då vi fick reda på Linnéas DS.
En av de första frågor jag hade till läkarna som meddelade oss om Linnéas DS var:
Men hur ska det gå med skolan?

Jag väntar fortfarande på svaret.

8 kommentarer:

Ulla sa...

Jag som har valr, helt frivilligt, särskola blir förbannad när jag läser artikeln. Överförmynderi kallar jag det. Är inte vi föräldrar, som känner våra barn, kapabla att själva välja skola. Jo, det är vi. Jag tycker inte att du har valt en enkel väg. Du har bara skjutit upp ett svårt beslut. Jag vill inte kalla det en mognadsprocess att komma fram till att välja särskola. Man väljer helt enkelt ett alternativ som känns bäst för sitt barn, utifrån de förutsättningar som finns. Även hos mig dök det omedelbart upp tankar på livet för L en sådär 10-15 år framåt i tiden.

Nikki sa...

SKIT REGERING!

Det var det dummaste jag hört på länge, det där om att föräldrarnas val till särskolan måste få mogna fram alltså! Då är jag väl jäkligt omogen när det gäller den biten för särskola är inget alternativ för Emma (inte nu och det har med Emma att göra och inte med oss föräldrar)

Katja sa...

Orkar inte läsa artikeln just nu...
vi har väl oxå tagit den enkla vägen vad det gäller skola...alltså Sara blir kvar ett år på förskolan och hur det blir sedan vet jag inte....är särskola bästa alternativet så blir det så. Väldigt svåra val är det iaf....finns stunder man funderar på om vi valde fel att vänta med skolan ett år samtidigt som man vet att det blir troligvis bäst så

ska ni på läger i år???
vi hoppar över även om jag velat åka men kanske blir ett annat år

Ann-Britt sa...

Jag tror att herr minister inte varit i närheten av något funktionshindrat barn.Hade han varit det så skulle han inte uttala sig så.
S har ju gått på Grundsär hela tiden hon går i sjunde klass nu.
Vi valde att hon fick gå kvar ett år extra på dagis med förberedande för skola hette det,men det var det bästa för henne.
Hur skolan ser ut är ju väldigt viktig antingen det heter Grundskola eller som här då Resursskola.Det finns både bra och dåliga av både Resursskola och Grundskola och då måste vi ju som föräldrar få se oss omkring och sen göra ett val utefter detta.Jag respekterar de som väljer Grundskola men för S skull så har det varit Resursskola som gäller. Har ju två barn som är äldre och har ju sett hur det varit under deras skolgång.

Lena sa...

Katja:

Nej inget läger, vi åker till Mallis 1 vecka.

Det känns skönt att det är fler än jag som tagit beslutet om 1 år till på dagis.

Många kramar till dig och din familj. Alla här hemma hälsar till er.

Lena sa...

Ann-Britt, Ulla o Nikki.
Håller med er i allt ni skriver.

ylvisen sa...

Ja vilken gubbe!

Bland de första tankarna jag oxå hade var just det om skolan...

kram

Carina - den gråa pippin sa...

Orkar inte läsa allt. Blir bara så ledsen över att det sitter folk - nä, dessa robotar är egentligen inte värda namnet "folk" - som bestämmer saker som de inte har en jävla (ursäkta) aning om. Det känns som när man förr i tiden trodde att institutioner var det bästa för barnet med något funktionshinder/utvecklingsstörning. Det känns som om vi har backat till den åldern när man läser hans ordval.
Ut och praktisera på skolor där det finns barn med extra behov. Både vanlig och särskola. Träffa föräldrar som har barn med funktionshinder. Träffa vuxna personer med funktionshinder.
SEN kan man kanske be om att få höra något ord från de högre makterna.

Vi valde särskola efter att vi hade gjort studiebesök på två särskolor hos oss. Vi jämförde dessa skolor med de vanliga skolorna som vi har i närheten. De vanliga skolorna kände vi att det inte skulle passa bra av flera olika anledningar. Sen fick vi väldigt gott betyg från andra föräldrar som hade barn i den särskola vi valde + att lärarna gav ett bra intryck. Det känns fortfarande jättebra. Felix trivs och vinkar med glädje hej då när han åker med taxin till skolan. Glad och nöjd Felix = trygga och nöjda föräldrar