3 mars 2009

Ibland undrar man vad som händer i barns hjärnor

Oj, oj, oj säger jag bara om Agnes upptåg.
Idag var hon som en ängel ända till för en stund sedan.
Det startade med att en dagiskompis kom och ringde på och undrade om hon fick komma in och leka men jag sa nej för maten stod på spisen och var bara 15 minuter från att bli klar.
Under dessa 15 minuter hann Agnes gå in på toa och hälla flytande två i en kopp gå in i vardagsrummet kleta in tvålen i håret och därefter torka håret med en filt.
När jag meddelade att maten var klar gick jag in i vardagsrummet och då kände jag doften av tvål och hittade då koppen.
Agnes hon försvann som en avlöning och jag efter för att få en förklaring men inte fick jag någon sådan utan hon var helt hysterisk och bara SKREK.
Till slut fick jag henne till köket där jag försökte få reda på VARFÖR och då märkte att hela hennes håret luktade tvål.
Efter ca 20 minuter mer hysterisk gråt så meddelande hon:
Jag trodde att om jag smetade in håret med tvål så skulle du tvätta mig och sedan skulle jag få leka med E (dagiskompisen).
Jag undrade (och undrar fortfarande) så klart hur hon kunde tro de men de kunde hon inte förklara.

Idag har inbjudan till tjejernas födelsekalas sänds ut till berörda barn och det kommer att bli tjejprinsesskalas och det är Agnes som önskat sig de.
Kalaset blir i början på april för mannen åker på golfresa och jag åker sedan till London så tiden hinns inte riktigt med i mars månad, men den som väntar på något gått väntar aldrig för länge.

2 kommentarer:

Carina - den gråa pippin sa...

Visst är det härligt - så där en bra stund efteråt - när barn visar sin underbara vilja och fantasi. ...... Kanske inte när man själv är stressad, men en vacker dag när allt har flytit på och man är i form för att vara pedagogisk och lugnt och stilla avläsa sin guldklimp om vad som orsakat detta kaos.....
Svammel svammel svammel - detta sker inte allt för ofta innanför de här väggarna om man säger så. Vi har också en tjej på 5 år som visar sin vilja av att bestämma. För tillfället kör hon den tysta varianten. Hon svarar inte - ger inte ifrån sig tecken till att höra när man pratar med henne..... GRRRRR vad det är frustrerande!
Kram på er

Ulla sa...

Säger det samma, oj oj oj. Vilka ideér dom får för sig. Kul med prinsesskalas för tjejer.