1 december 2008

En undran om konstigt beteende hos Linnéa

Vad gör Linnéa och hur kan jag hjälpa Linnéa med att jobba bort det?
Så här brukar Linnéa göra flera gånger per dag när något händer somhon blir riktigt upphetsad över något som är roligt eller skrämmande.
Armarna utsträcka och vaggar fram och tillbaka när hon står eller närhon sitter tar hon också ut armarna och tar upp mena med raka benfrån golvet och darrar plus att hon gapar.
Detta har Linnéa gjort sedan hon var liten och jag har frågat vårsjukgymnast och också vår logoped (som är vårt största stöd på HAB) men ingen vet hur man kan jobba bort detta.
Vi säger till Linnéa när hon gör detta och då slutar hon på en gångför att fortsätta några sekunder efter och så håller vi på tills honhar lugnat ner sig.

I filmen längst ner kommer Linnéa in efter en stund (hon har badringrunt magen) och där gör hon så som jag försökt beskriva:
http://tjejernatva.blogspot.com/2008/07/badar.html

I denna länk ser man lite vad jag menar på det översta foto (Linnéa har den blå jackan): http://tjejernatva.blogspot.com/2008/09/i-vntan-p-dansen-lektion.html

I denna bild fjärde kortet nerifrån, men där har hon ryggen motkameran tyvärr: http://tjejernatva.blogspot.com/2008/09/vecko-rapport.html

Bild nummer två sittande:
http://tjejernatva.blogspot.com/2008/08/bad-mellan-regnskurarna.html


(Har ställt frågan också på yahoos mail-grupp för DS)

4 kommentarer:

Ulla sa...

Oj vad svårt. Min A hade ett liknande beteende när hon var riktigt liten. Satt och flaxade med armarna rakt ut och gapade när hon blev ivrig. Men det försvann bara sen. Jag antar att ni får fortsätta med att säga till henne, och hoppas att beteendet så småningom försvinner.

Anonym sa...

Vissa barn hoppar av iver..
andra gör som Linnéa.
Om jag ska vara ärlig
så såg jag ingenting konstigt.

Hanna har ju sina egenheter hon med..
Hon hoppar framför filmer som hon tittar på.
Det är som om hon vill vara med i handlingen i filmen på så sätt.
Eller så vill hon banka på TV rutan med någonting..
Nu tar hon en liten nalle
men tidigare så var det väldigt hårda saker.. Hua!
Ber jag henne lägga av..
så gör hon det.
Blir Hanna ivrig så hoppar hon ju då med..
Blir hon nekad någonting så hoppar hon då med, jämfota, upp å ner och gnäller.
Hon är en riktig hoppetossa ju.

Det är nog bara Linnéas sätt när hon blir ivrig..
Ett litet Charmigt Linnéadrag *ler*
Skulle tro att det försvinner så småningom.

Ha det gott!

Kram!min

Nikki sa...

Jag tycker absolut att ni ska försöka bryta det beteendet, det är väl ok nu när hon är så liten men absolut inte när hon blir större. Och att bryta ett beteende är inget man gör över en natt utan det tar ofta lång tid (kan ju bara tänka på hur svårt det är att inte bita på naglarna tex). Jag tycker rörelserna blir väldigt ryckiga har de alltid varit så? Säger som Ulla att ni får fortsätta säga till henne! Emma spännde sina armar och höll dem rakt ut när hon var bebis och formade en o-mun och blev väldigt stel. Men detta slutade hon med innan hon var 3. Tror i alla fall att det beror på att L kanske inte har tillräckligt med språk att uttrycka sin iver och glädje. Hur är det med tecken för detta?

Hoppas det löser sig!

Helen sa...

Jag håller med Puffeltufflan. Det Linnea gör är hennes sätt och visa glädje/iver inför något och det är en del av henne och inget konstigt. Vi har alla människor olika egenskaper och sätt att visa våra känslor på. Detta som Linnea visar är hennes. Och det är inget jag anser att man ska ta bort, speciellt inte när det för henne är en positiv känsla. Tror också att det är något som kanske växer bort.
Jag stödjer dock att försöka ta bort beteende som är negativt för personen. Har inte jobbat så länge inom LSS(5år) men under den tiden jag gjorde det så försökte jag få mina arbetskamrater att skilja på beteende som personen (brukaren) själv har ont av och beteende som bara samhället lider av.
/Nyligen Fd anställd på ett gruppboende inom LSS.