22 augusti 2009

Vikt och längd på barn med DS?

Alla är vi olika stora men ni som läser här hur stora var era DS barn när de var runt 6 år?
Linnéa är nu 105 lång och väger 17 kg.
Jag tycker det är litet men för Linnéa verkar det passa bra.
Agnes hon är 124 lång och väger 23 så det är lite skillnad men hon är också en av de längre i hennes förskoleklass.

Tillägg 23/8:
Jag har schemat över DS och Linnéa ligger på medel när det avser denna.
Jag har också hört att denna kurva är från USA och inte stämmer riktigt på svenska barn och det ska finnas en svensk kurva men den kan jag inte hitta på nätet.
Men Linnéa följer i alla fall sin medellinje bra så jag är inte orolig.
Vi har också gjort en beräkning av hennes slutliga längd och då skulle hon bli ca 150 lång.

http://www.growthcharts.com/charts/DS/charts.htm

5 kommentarer:

Nikki sa...

Oj så liten Linnéa är! Men alldeles perfekt lång för sin kropp! Emma var nog några cm kortare än Agnes och vägde nog 21-22 kg skulle jag gissa på.

Helen sa...

På vårt bvc fanns det en speciell ds-kurva. Fråga om din bvc-sköterska har den. Sen finns det ju nån tes om att man blir dubbelt den längd man hade när man var 1 år.

G är 110 (i maj nu är det nog mer) och väger 26 kg. Hon är inte så mkt kortare än klasskamraterna.

Nikki sa...

Emma var när hon var 7 år 122 cm och vägde 23 kg så jag gissar på att hon var ca 116 cm och runt 20 kg.

Teija sa...

Hm, måste kolla hur lång Moa var i den åldern. Nu är hon ju 18 år och är 147 cm lång och väger 45 kg ungefär. Hon är smal vilket jag är glad över eftersom hon ju också har diabetes.
Tror inte riktigt att genomsnittet för USA stämmer här... antagligen är barnen med Downs både längre och betydligt tyngre än här!
Underbar videosnutt när du badar Linnéa, tack för den:D

Ulla sa...

L var nog runt 113 cm och vägde 22 kg. När hon var 9 år var hon 124 cm och vägde 33 kg. Vår habsköterska säger också att så länge dom följer sin kurva så är det bra. När L var 9 så började vikten dra iväg.