5 februari 2008

Lite nere

Sitter och tänker på Linnéas skolgång som kommer att starta om 1 år och 6 mån.
Är mycket man måste tänka på.

1. Väljer jag vanlig skola så måste skolan vilja ta emot henne och ge det stöd hon behöver och detta är inte lätt fast man har lagen bakom sig.
Sedan är skolorna där jag bor fulla av barn så klasserna är stora och skolgården blir mindre men barnen fler.

2. Väljer jag särskola så måste hon gå i en klass där de ställs krav på Linnéa och i hennes fall är det lära sig att läsa, skriva och räkna kommer som nummer ett.
Ingen mys och pys skola med skogspromenader hela dagarna.
Det värsta med särskola är att JAG inte får bestämma vilken "skola" inom särskolan Linnéa ska gå i det enligt skollagen.

3. Inskriven i särskola men går i vanlig skola och då har man löst kostnads problemet för den vanliga skolan men tyvärr har man då kvar de stor klasserna.

Men hur ska min dotter bli accepterad i vårt samhälle när man redan från början måste ha henne i en särskola?
Och ja, ja, ja jag vet allt detta med mobbning risken och utanförskapet och att barn är elaka mot varandra.
Men hur ska det gå att lösa?

Jag har tyvärr inget svar på det men jag får ligga och återigen tänka på det en natt till.
Kan ju hända att jag kommer på en lösning men risken är nog att jag inte gör det.

Natti, natti.....zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

1 kommentar:

Nikki sa...

Det blir många tankar framöver! Som vi velade ett tag fast egentligen hade vi ju bestämt oss redan när hon var några veckor gammal för att hon skulle gå i vanlig klass. Men som sagt när vi stod där inför skolvalet så började jag vela. Men jag kan inte för en sekund se en enda sak som skulle vara bättre för Emma att gå i särskolan. Visst hon har inte några "riktiga" kompisar men å andra sidan hade hon antagligen inte haft det i särskolan heller. Emma behöver någon som driver henne frammåt och det klarar inte barn som också har svårigheter att göra.