19 mars 2008

För 5år och 2 dagarsedan

Allt började natten till torsdagen den 13/3 (vecka 28+6) då jag vaknade av att jag tyckte jag kissat på mig (några veckor innan hade jag haft influensan och efter denna en väldig hosta och med två gryn i magen som trycker så händer de lätt olyckor) men väl på toaletten så var de blod.
Väckte Ulf och vi ringde BB och där tyckte de att jag skulle komma in.
Jag fick komma direkt till förlossningen och blev undersökt och nu blödde de bara lite och jag fick blodstoppande medicin.
Vid 11 tiden så var blödningen så liten att jag flyttades till av 61.
Där fick jag sova över och på fredag (14/3) så kom en liten blödning till, men inget gjordes åt detta för jag åt ju fortfarande medicin för att stoppa blödningen och jag fick vara kvar på sjukhuset.
Natten till lördagen (15/3) ca halv ett så fick jag en ganska stor blödning.
Jag flyttades då till ett eget rum för kontroll men när klockan var ca halv fyra så fick jag åter igen flytta till förlossningen.
Jag ringde Ulf som kom dit med jätte fart.
Som tur var så kunde blödningen stoppas men när jag kom tillbaka till avd 61 så fick jag eget rum (och TV för de var ju melodifestivalen på kvällen) och jag fick bara gå upp när jag skulle på toaletten.
På söndagen den 16/3 så fick Ulf och jag titta på avd 71 där alla för tidigt födda är sin första tid. Men då trodde jag att dit kommer jag nog inte på länge jag var ju nu bara i vecka 29+2.
Nästa dag (17/3) som är 29+3 går också bra och jag får åka rullstol för en ultraljuds undersökning och allt är bra med bebisarna.
Ulf kommer efter jobbet och precis innan han ska åka hem (19:00) så går jag på toaletten och då börjar de blöda ordentligt.
Vi ringer på klockan och barnmorskan sätter en infart direkt på handen utan att ens ringa någon läkare (hon fattade nog vad som skulle hända).
Jag var fortfarande ganska lugn för jag skulle inte föda barn, inte nu i alla fall.
Vi fick åter igen åka in på förlossningen och där undersöktes jag och fick medicin för att stoppa blödningen.
Blödning minskar lite och jag känner mig ganska lugn.
De byter personal och jag får den barnmorskan som jag hade mitt första förlossningsbesök några dagar innan.
Helt plötsligt känner jag att de pumpar ut blod och jag meddelar detta till barnmorskan som lyfter filten och när jag tittar på henne igen så har hon förändrats till en hårt arbetande barnmorska.
Av med minna kläder och jag tittar på Ulf som helt plötsligt har en grön mössa på sig och min säng börjar att rulla ut från rummet och in i ett annat rum på andra sidan korridoren.
Jag fick byta säng och fick något konstigt att dricka och fattade fortfarande inte vad som hände. Ulf fick inte längre vara vid min sida och då blev jag rädd, fick nästan panik när de tryckte en syrgasmask mot näsa och mun så jag slog lite omkring mig mins jag (men de är vana sa de efteråt) och sen minns jag inget mer.
Från att jag kände att det började blöda mycket till nu hade det endast gått 10 min (mellan klockan 21:10-21:20).
Klockan 21:34 kom Linnéa ut och 21:35 Agnes och Ulf tog i mot tjejerna.
Ulf fick klippa av Agnes navelsträng, Linnéa glömde de att fråga Ulf.
Linnéa hade apgar: 6-6-8 och Agnes 6-9-9.
Tjejerna flyttades direkt till avd 71 och Ulf fick vara med hela tiden.
Jag vaknade när jag rullades ut från operationsrummet 22:30 och fick då åka upp till uppvaket där jag drack två koppar te och tjatade om att få se minna tjejer men inte för än 01:15 kom jag till tjejerna och fick då stoppa in handen till dem och känna på dessa små, små goseungar.

Inga kommentarer: